עמוד ראשי  |   גלרייה   |   צור קשר
וינר
שרון שנפ תערוכת יחיד
דוד מי-טל
מגי רום
לאה הרפז
"ביני לביני"
''טרי מהסטודיו''
בטבעת זו - חתונה יהודית באמנות עכשווית
נירה בן חור
רחוק קרוב/קרוב רחוק
ליפל מיכאל
תיכון בית אליעזר
מיכל אשכנזי - רטרוספקטיבה
חוד העיפרון כמוליך זיכרון
סוד האבן - יסוד המים
דיוקן של מקום
בית האמנים חדרה
דו פרצופין
מעשה ברוקםת
אביבה בייגל
מלאכת מחשבת
חוה שרף רטרוספקטיבה
אוכלי הורדים
דר. ברוך גולדצביג
רובדי זיכרון שקופים
מרחב יחסי קבוצת ה 13
מזווית אישית
"זהות- הרהורים וחזון"
דויד לוייתן בתערוכה חדשה
חביבה גולדפרב 2009 – 2006
מסדר נוכחות
הספרים האסורים
Cazes Uriel תערוכת יחיד יולי 2009
חוה שרף "זכרונות"
מיכל אשכנזי "מכאן ומשם"
פרפרים
קול קורא אמני חדרה
טקסטים על תערוכות
לימור צרור
דיאספורה
פנינה בן דוד
רוית ששון "סדק מסנוור"
אנטון בידרמן
עמוד ראשי > "זהות- הרהורים וחזון"

"זהות- הרהורים וחזון"

יוזם ואוצר הפרויקט: דר. אנטון בידרמן.

 

זה היה לפני למעלה מעשור, אז "סטודיו אמן", היום "בית האמנים חדרה" בשיתוף עם אוניברסיטת מישיגן שיתפו פעולה בפרויקט "זהות- הרהורים וחזון" בניסיון לזהות ולהצביע על שיתוף פעולה בין התרבויות השונות המתקיימות יחד על אותו מרחב גיאוגרפי, ישראל.

 

הפרויקט  כלל: סרט דוקומנטרי, ספר, ותערוכה ניידת ברחבי ארה"ב.

כדי להשיג את המטרה שיתפו פעולה גופים יהודיים וערביים בארה"ב אשר תמכו ומימנו את הפרויקט עד לפרוץ אינתיפאדת אל־אקצה שהחל ב 28 בספטמבר וסיומו נתון  במחלוקת..

 

הרחבה על הנושא אצל ויקי... כאו: אינתיפאדת אל־אקצה (انتفاضة الأقصى; תעתיק מדויק..

 

 

 

 

לפניכם הטקסט המקוצר שליווה את התערוכה: בפרספקטיבה של הזמן נראה תמים...

 

"זהות- הרהורים וחזון", עשרים ושנים אמנים ישראלים (יהודים ערבים ודרוזים) לוקחים חלק בהרכבת פסיפס מקומי (כאן בישראל) של פעילות אמנותית הנשענת על מרחב אנושי ותרבותי ומעלה שאלות על  "זהות" המלווה בהרהורים וחזון.

 

הפרויקט על היבטיו השונים חובק בתוכו "תמונת במה" ומפגש בין תרבויות ובין אסכולות שונות באמנות החזותית כמפגש בלתי אמצעי בין האדם ליצירת האמנות..

 

המאפיין את שפת היצירה הם הסימנים המשותפים לתרבויות שונות ותחומי דעת שונים המאפשרים לגשר בין תהומות וחילוקי דעות. האדם הקולט את הסימנים מנסה לארגן אותם לתבניות של משמעות והערכה, להסיק מסקנות ולהביע עמדה.

 

חלק מן האמנים עוסקים ביצירתם בדימויים טעונים באידיאולוגיות התואמות למאפייני תרבותם, מסורותיו וגורלם המקומית, אחרים עוסקים בבקרת חברתית על שאלת "הזהות הקולקטיבית" והשפעותיה, ובחלקם בהופעתה של אמנות אחרת. מיזוגם יחד בתערוכה מציירים תמונת מצב של פעילות אמנותית וחברתית, כאן בישראל.

 

מדינת ישראל היא תוצר של חזון שהתממש והמאפיין שלו הוא קיבוץ גלויות. החיים בתוכה מתמודדים עם בעיות פנימיות וחיצוניות רבות אשר יוצרים קולאז' מורכב וסבוך. הרגישות הפוליטית והחברתית מורכבת ומובחנת בצמדים ניגודיים ומשלימים כאחד. דתיים/חילונם, אשכנזים/ ספרדים, ערבים /יהודים, עולים/ יורדים, עיר/קיבוץ, סוציאליזם/קפיטליזם כובש/נכבש. לקטבים אלו השפעה מכרעת על זהותה של החברה בישראל. התערוכה מעלה הרהורים וחזון על שאלת ה"זהות הקולקטיבית".

 

זהות שנשענה בעבר על אידיאת הזהות החלוצית שהייתה כרוכה בצורך חברתי כללי בהגדרת הזהות של היהודי החדש, האתוס החלוצי, הציוני - סוציאליסטי, הדוגל בצורת חיים שתופית ובעמל כפיים. ביסודה של התפישה החלוצית עמד הרעיון שגאולת האומה מן הגלות תבוא עם השיבה אל הטבע ואל האדמה, להתחבר מחדש עם הטבע על ידי עבודה חקלאית ועל ידי מגע גופני. תקופה זו משולה ליצירה מודרניסטית שבה הקטבים בחברה הישראלית נדחקו הצידה לטובת יצירת העל הקרויה המדינה הציונית. המוטיב המרכזי שלווה את האמנות הישראלית בתקופה זו הוא השילוש נוף-אדמה-טבע כאשר הם מקבלים את ביטויו דרך סגנונות שונים אשר מתקשרים ומשרתים את האידיאולוגיה הציונית, והם מטופלים באופנים הבאים: עיסוק נרחב בבעיות של אור, צבע וגוון. משנות החמישים עיסוק באוניברסאליות באמצעות אמנות מופשטת על ידי קבוצת "אופקים חדשים" שלה סממנים ופרשנות אוונגרדית. בשנות השבעים ואילך מתקיימת פעילות אוונגרדית שנבעה מהזעזועים הפוליטיים והחברתיים שפקדו את מדינת ישראל אחרי 1967 (מלחמת ששת הימים), ובמיוחד אחרי 1973 (מלחמת יום כיפור).

 

רקע המחלוקת הציבורית בשאלות של שטחים, מקומות קדושים, היסטוריה לאומית וגבולות המדינה הפעילו את האמנים במיפוי וסימון טריטוריות בתוך הנוף ובחומריו כהזדהות מעשית בתוך הטבע וכעשייה אמנותית המקיימת דו - שיח עם סביבתו.

 

באמצעות הבנת סוד החומר הפכו האמנים את יצירתם למקור התלהבות רוחנית.

כך נקשר האקספרסיוניזם עם ההוויה היהודית ועם אמת אוניברסאלית מחד, ומאידך בהקשר הישראלי הציוני נקשרה הבעה זו עם מושגים כמו 'תנופה', 'נעורים', 'עוצמה', 'כוח הצבר' המפעם כערך נעורים ועשייה פעלתנית הסוללת את הדרך לגאולה ולתיקון, הן של היחיד והן של האומה כולה. התפכחות מן הפנטזיה הציונית מעסיקה לאחרונה היסטוריונים ותיאורטיקנים.

 

"התמוטטות של ערכי היסוד שהתגבשו סביב החזון הציוני קשורים בחוסר בשלותו של היישוב הצעיר להכיר בסתירה שבין עובדת היותנו חברת מהגרים לבין ההומוגניות של האידיאה הציונית, פער בין אידיאליזם מופשט לבין מעשה והגשמה" (צבי סובל, 1990 סוציולוג).

 

לנוכח התמורות המהירות והקיצוניות שחלו בחברה הישראלית לאחר מלחמת "ששת הימים", קשה היה לגשר בין המציאות לבין ערכיה של תנועת עבודה - שוויונית, שיתופית, פשטות הליכות, התחדשות תרבותית, רוח התנדבות, טוהר הנשק, קשר לאדמה, כערובה לגאולת היחיד והעם. כהיפוך של אותם אידיאלים, החל תהליך מואץ של האדרת הכוח, התעשרות היחיד וצרכנות ראווה - סממנים שהחצינו באופן בוטה את הקיטוב בין שכבות האוכלוסייה.

 

כל אותם סדקים בזהות הישראלית, הוארו בבת אחת בעקבות מלחמת יום כיפור. התפישה הלא ריאלית של היכולת הישראלית ושל מעמדה בזירה הבינלאומית התחלפה בחרדה קיבוצית ובהתערערות האמון במוסדות הביטחון על כושרו בהגנה על גבולות המדינה. מלחמת "ששת הימים" ומלחמת "יום כיפור" מסמנות מפנים מכריעים בתהליך שבו עלה מחדש מבנה שאלת הזהות של החברה הישראלית מתוך חורבות הערכים הציוניים. מלחמת המפרץ בחורף 1991 היא חוליה נוספת באותו תהליך. במלחמה לא מלחמה זו, לראשונה בתולדות המדינה, היה העורף חשוף למתקפת טילים ולאיום של כלי-נשק להשמדה המונית.

 

מעבר לפחד הריאלי פשטה בציבור חרדה אפוקליפטית. נוצרה תחושה של זהות תלושה משייכות אורגנית למקום, דווקא כאן בארץ ישראל, מקום שבו היינו צריכים להשתחרר מן המקום העיוור שבזהותנו. אני הלאומי הופך למקום של זהות עקורה.

 

האמנים שנבחרו להציג בתערוכה, מעלים דרך סגנונם האישי ביטוי לחרדות הנובעות מחיים בתוך חברה מפוררת שמחפשת את דרכה העתידי ומרצונו של האמן להיות פעיל ומעורב על ידי הידברות בקול מוחלש, בשוויון, סבלנות וסובלנות על מנת להתוות דרך אפשרית לחיים משותפים בחברה של מהגרים ושל ריבוי דעות.

 

לפני כחצי שנה הועלה הסרט הדוקומנטארי ליוטיוב ב 7 חלקים....

 

קישורים:

Identity, Thought and Vision - Part 1

http://www.youtube.com/watch?v=uWmPG9pFPvM

 

Solet Productions Presents: Identity, Thought and Vision: Discussions with Jewish, Arab and Druze Israeli Artists Identity, Thought and Vision invites viewers to explore this question through conversations with 22 Jewish, Arab and Druze fine artists who live and work in Israel. Identity, Thought and Vision makes a significant contribution to understanding contemporary Israeli art and culture. The film was shot in 1999 and completed in 2002. There is a project in development to revisit the artists and continue the discussions as a tenth anniversary edition. -- Cynthia A Phillips, PhD, Writer/Director

 

 Identity, Thought and Vision - Part 2

http://www.youtube.com/watch?v=q7W8mVRZxdk

 

 

Identity, Thought and Vision - Part 3

http://www.youtube.com/watch?v=3-gzHK3nne8

 

 

 

Identity, Thought and Vision - Part 4

http://www.youtube.com/watch?v=Zfb_G882Zl0

 

 

Identity, Thought and Vision - Part 5

http://www.youtube.com/watch?v=C4zsF-9NQeM

 

Identity, Thought and Vision - Part 6

http://www.youtube.com/watch?v=9fB_REuIbio

 

 

Identity, Thought and Vision - Part 7 (End Credits)

http://www.youtube.com/watch?v=9GdHxuuVl4Q

 

Part 7 of Identity, Thought and Vision - End Credits Solet Productions Presents: Identity, Thought and Vision: Discussions with Jewish, Arab and Druze Israeli Artists Identity, Thought and Vision invites viewers to explore this question through conversations with 22 Jewish, Arab and Druze fine artists who live and work in Israel.

 

 

 

 

Produced by

Cynthia A. Phillips, Anton Biedermann, Andrew Howard

 

 Thanks to the artists who participated in the travelling exhibition.

Assam Abu Shakra, Farid Abu Shakra, Said Abu Shakra, Lea Bashan, Osnat ben Shalom, Anton Biedermann, Sami Boukari, Mary Cherniwitz Spector, Avi Ezra, Ayana Friedman, Faris Hamdan, Rina Horovitz, Sara Insler, Kamal Natour, Ahmed Kanaan, Azriel Kaufman, Dorit Kedar, Haim Maor, Yossi Mark, Yehudit Matzkel , Aida Nassrala, Batya Regev, Yadid Rubin , Atalia Shachar , Zivit Sharabi,

 
Built for free by webix.biz
פתח את רשימת הגולשים המחוברים
משתמשים מחוברים: ()